Het St. Antonius Ziekenhuis in Utrecht/Nieuwegein kiest als eerste grote ziekenhuis voor een uitrol van Doktr.nl. Doktr.nl is een beveiligde website waarmee patiënten veilig en 24 uur per dag kunnen communiceren met hun behandelaar op een tijd en plaats die hun uitkomt. De behandelaar en de patiënt hoeven niet tegelijkertijd online te zijn. Dat levert veel voordelen op voor zorgverlener én patiënt.

Met de keuze voor Doktr.nl loopt het St. Antonius voorop: voor het eerst kiest een ziekenhuis voor een dergelijk onafhankelijk online platform. Jeroen Bolenius, projectmanager St. Antonius Ziekenhuis: ‘’Het St. Antonius is voortdurend op zoek naar nieuwe manieren om kwaliteit en service te leveren die past bij onze patiënten. Doktr.nl is hier een voorbeeld van; het sluit aan bij de vraag en zoektocht naar nieuwe mogelijkheden van communicatie tussen onze patiënten en medisch specialisten’’.

Hoe werkt Doktr.nl?

Via Doktr.nl kunnen zorgverleners eenvoudig en veilig vragen beantwoorden van patiënten. Ook het doorgeven van uitslagen van (bloed)onderzoek of adviseren over medicatie of behandelopties kan eenvoudig en veilig. Vragenlijsten en andere bijlagen kunnen makkelijk meegestuurd worden. De berichten zijn altijd terug te lezen en kunnen opgenomen worden in het Elektronisch Patiénten Dossier (EPD). Wanneer de arts voor zijn patiënt (of andersom) een bericht klaarzet op Doktr.nl, dan krijgt de patiënt een Sms-bericht dat er informatie klaarstaat. De patiënt kan dan op zijn of haar eigen tijd die uitslag bekijken en de aanvullende informatie daarover lezen. “Onze ervaring is dat patiënten veel beter dan voorheen geïnformeerd zijn en daardoor ook betere vragen stellen via Doktr.nl, aldus Oscar Vogels, neuroloog van het St. Antonius Ziekenhuis en een van de initiators van het systeem.

Geen reis- en wachttijd
Patiënten kunnen met Doktr.nl vanuit huis communiceren met alle aangesloten zorgverleners, zoals huisarts, specialist, fysiotherapeut en apotheker. Gemiddeld bespaart een patiënt, door Doktr.nl te gebruiken, bijna een uur reis- en wachttijd per consult. ‘Als we de patiënten via internet informeren hoeven ze niet terug te komen naar het ziekenhuis voor hun nacontrole. Ook blijft de informatie beter hangen omdat ze die zwart op wit krijgen’, verklaart Vogels.

Pilot
Een aantal specialismen van het St. Antonius heeft in een pilot al ervaring opgedaan met Doktr.nl. De patiënten die Doktr.nl gebruiken zijn positief: 79 procent vindt het gebruik van Doktr.nl voor herhaling vatbaar. Van de zorgverleners die met Doktr.nl werken, beveelt 85 procent het gebruik aan collega’s aan. Vooral de tijdwinst is voor hen belangrijk (ruim 30 procent). Nu Doktr.nl gefaseerd uitgerold wordt bij andere specialismen, kan het St. Antonius meer patiënten van deze service voorzien.